Saturday, September 4, 2010

KePaDaMu ILLaHi



Merenung jauh ke dalam diri ini..

Apakah yang daku cari selama ini?

Seringkali aku hilang haluan diri..

Tatkala mendapat kurniaan ilahi..

Tidak bisa indah untuk aku hargai..

Bila tak dapat apa yang ku hajati..

Ku rasa sebagai satu ketidakadilan..

Ya Ilahi

Tika ini aku mengerti..

Syukur dan rahmatmu di dalam diriku..

Betapa dikau menyangiku..

Memberi rezeki walauku ingkar segala larangan Mu

Tuhanku..

Aku tunduk merendahkan diri kepada MU..

Pada kuasa dah limpah kasih sayangMu..

Kerna dulu tidakku fahami ..

Erti hidup dan tugasku disini..

Ke pada Mu jua

Ku pohonkan keampunan

Lantaran sikap ku yang keterlanjuran..

Doronglah daku ke jalan kebaikan..

Bebaskan daku dari sifat kemunafikan..

Kini..

Kucuba perbaiki diri..

Ku ingin menikmati kemanisan hidup..

Bersama rahmatMu disisi..

Daku tunduk berserah kepadamu ya Ilahi..





Friday, September 3, 2010

10 AmALaN YanG tERbALik




Marilah kita bermuhasabah atau menilai dan menghitung kembali tentang amalan harian kita. Kadang-kadang kita akan dapati amalan kita adalah terbalik atau bertentangan dari apa yang patut dilakukan dan dituntut oleh Islam. Mungkin kita tidak sedar atau telah dilalaikan atau terikut-ikut dengan budaya hidup orang lain. Perhatikan apa yang dipaparkan dibawah sebagai contoh amalan yang terbalik :-


1. Amalan kenduri aruah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga simati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka. Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makan kenduri tersebut khuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh simati atau harta peninggalan simati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam?


2. Kalau hadir ke kenduri walimatul urus (kenduri kahwin) orang kerap salam berisi (hadiah wang yang diberi semasa bersalam). Kalau tak ada duit nak dikepit dalam tangan, maka segan ia nak pergi makan kenduri. Tetapi kalau ia menziarah orang mati, tidak segan pula salam tak berisi. Sepatutnya kalau menziarah keluarga si matilah kita patut memberi sedekah. Kalau ke kenduri kahwin, tak bagi pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan bukan untuk ia menambah pendapatan.


3. Ketika menghadiri majlis pemimpin negara kita berpakaian cantik, kemas dan segak tetapi bila mengadap Allah baik di rumah maupun di masjid, pakaian lebih kurang saja bahkan ada yang tak berbaju. Tidakkah ini suatu perbuatan yang terbalik.


4. Kalau menjadi tetamu di rumah orang dan di beri jamuan, kita rasa segan nak makan sampai habis apa yang dihidangkan kerana rasa segan dan malu, sedangkan yang dituntut dibanyakkan makan dan dihabiskan apa yang dihidang supaya tuan rumah rasa gembira dan tidak membazir.


5. Kalau bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah, sangat malas. Sedangkan sebaik-baiknya solat sunat banyak dilakukan di rumah seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan rasa riak.


6. Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang Islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan puasa yang terendah. Bukankah terbalik amalan kita?


7. Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke Mekah dan apabila balik dari Mekah tak buat kenduri pun. Anjuran berkenduri dalam Islam antaranya ialah kerana selamat dari bermusafir, maka dibuat kenduri, bukan kerana nak bermusafir, maka dibuat kenduri. Bukankah amalan ini terbalik? Atau kita mempunyai tujuan lain.


8. Semua ibubapa amat bimbang kalau-kalau anak mereka gagal dalam periksa. Maka dihantarlah ke kelas tuisyen walau pun banyak belanjanya. Tapi kalau anak tak boleh baca Quran atau solat, tak bimbang pula bahkan tak mahu hantar tuisyen baca Quran atau kelas khas mempelajari Islam. Kalau guru tuisyen sanggup dibayar sebulan RM20.00 satu pelajaran 8 kali hadir tapi kepada Tok Guru Quran nak bayar RM15.00 sebulan 20 kali hadir belajar pun menggeletar tangan. Bukankah terbalik amalan kita? Kita sepatutnya lebih berbimbang jika anak tidak dapat baca Al Quran atau bersolat dari tidak lulus periksa.


9. Kalau bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang, mesti pergi kerja. Hujan atau ribut tetap diharungi kerana hendak mematuhi peraturan kerja. Tapi ke rumah Allah (masjid) tak hujan, tak panas, tak ribut pun tetap tak datang ke masjid. Sungguh tak malu manusia begini, rezeki Allah diminta tapi nak ke rumahNya segan dan malas.


10. Seorang isteri kalau nak keluar rumah samada dengan suami atau tidak, bukan main lagi berhias. Tetapi kalau duduk di rumah, masyaAllah. Sedangkan yang dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya, bukan berhias untuk orang lain. Perbuatan amalan yang terbalik ini membuatkan rumah tangga kurang bahagia.


Cukup dengan contoh-contoh di atas. Marilah kita berlapang dada menerima hakikat sebenarnya. Marilah kita beralih kepada kebenaraan agar hidup kita menurut landasan dan ajaran Islam yang sebenar bukan yang digubah mengikut selera kita. Allah yang mencipta kita maka biarlah Allah yang menentukan peraturan hidup kita.





Tuesday, August 17, 2010

sayang mak***


kasih dan sayang seorang ibu dan anak memang xdapat disangkal....
pertalian yang sememangnya daripada setiap darah yang mengalir dalam tubuhku adalah sama dengan darah seorang ibu yang penuh perasaan kasih dan sayang kepada anaknya...
aku bersyukur padamu ya allah kerana mengurniakan seorang ibu yang sederhana perwatakannya tapi tinggi wataknya dari dalam hati nurani yang bersih...
ibu yang jarang sekali menunjukkan perasaan mengeluh, benci, marah, menitiskan air mata untuk anaknya..sedangkan air mata seorang ibu mahal harganya...

ya allah...ampunkan dosaku terhadap kedua ibu bapaku..sesungguhnya aku adalah seorang hamba yang lemah lagi hina..fitrah manusia yang pelupa, sering mengulangi kesilapan yang sama, susah untuk menerima teguran, susah untuk berubah kepada yang lebih baik selagi tidak menghadapi musibah dia xkan sedar...sedarlha wahai khalifah di muka bumi ini akan tanggungjawab yang diamanahkan oleh penciptanya agar agama ALLAH tertegak...jalankanlah dakwah disamping menuntut ilmu, mengkaji dan mentafsir....semuanya berlandaskan AL-QURAN dan AL-SUNNAH sebagai garis panduan sepanjang zaman...


hari ini rinduku pada ibu semakin menebal..ntahla..xtau kenapa..lma x jumpa kot..da call tapi stay xhilang lagi..emmm cpat r cuti raye ni..nk balik umah..tapi aku maybe ke s.alam dulu..t ikut abang naik keta balik ke kelantan..INSYA ALLAH semoga dipermudahkan..sabar ye sang hati..

lau call mak, confm mak akan tanya duit ada lagi ke x, makan minum macam mana, kesihatan macam mana, baru masuk bab study ckit..ish2 sayang betul mak ni..serba salah dibuatnya..
apabila mak risau sangat kat anak dia...ayat mak aper (da xde depan mata, mestilah risau..dahla ko 2 anak perempuan)...segala pesanan n ajaran mak kukuh tersemat di hati..
mak doakan k.chik yer...



sayang mak...
wallahua'lam

Tuesday, August 10, 2010

AHLAN WASAHLAN YA RAMADHAN...




kedatangan bulan RAMADHAN y penuh barakah dinantikan..

alhamdulillah aku diberi kesempatan untuk menjalani ibadah puasa pa tahun ini...
YA ALLAH peliharalah aku dari segala maksiat dan kemungkaran...sama ada y nyata atau sembunyi..YA ALLAH kuatkan semangatku dalam menghadapi segala godaan dan jolokan hawa nafsu..sesungguhnya inilah halangan y hebat di bulan mulia ini...
walaupun syaitan dibelenggu tapi jihad meghalang hawa nafsu bukan mudah...
setting amalan n niat dengan sempurna biar istiqamah...tiada y mengeluh tanpa usaha yang berterusan..rawat hati y sentiasa berubah-ubah..tetapkan iman di dada n hati..






"Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu puasa seperti mana diwajibkan ke atas mereka sebelum kamu, mudah-mudahan kamu bertaqwa." Al-Baqarah 183


Wahai sahabat-sahabatku, terdapat tiga kategori manusia yang terhasil daripada Madrasah Ramadhan

1- seseorang yang bertambah imannya, amalnya berbanding yang sebelumnya
2- seseorang yang sama imannya, amalnya berbanding yang sebelumnya
3- seseorang yang berkurang imannya, amalnya berbanding yang sebelumnya

Agak-agaknya kita akan dimasukkan ke dalam kategori mana? Alangkah berbahagianya andai kita termasuk di dalam kategori pertama. Marilah kita koreksi diri, muhasabah setiap amalan kita supaya ianya membantu mempertingkatkan ibadah pada bulan Ramadhan yang bakal kita lalui nanti. Jadikan Ramadhan kali ini sebagai wadah untuk kita tingkatkan amalan agar ia akan menjadi Ramadhan yang terbaik pernah kita lalui, insyaAllah.







salam ramadhan untuk:
-ma dan abah serta semua ahli keluarga tersayang (mek sekeluarga ,p.ngah sekeluarga ,k.long,a.ngah sekeluarga,a.de,a.leh sekeluarga,kakak,a.mat,a.ba,a.chik n adik..
-sahabat2 yang disayangi dan dirindui walau dimana berada
-saudara-mara y jauh n dekat
-cikgu2 smkam, pensyarah2 uitm pinang, rakan2 smkam
-serta muslimin dan muslimat di seluruh dunia..

semoga puasa tahun ini lebih baik daripada sebelumnya...
ameen

Friday, August 6, 2010

Akademi Al-Quran musim ke-4

Empat finalis bertuah yang berjaya meneruskan perjuangan untuk bergelar Qari dan mara ke peringkat akhir AQ4 adalah Husni bin Ali Hassan (25 tahun), Muhammad Ahmad Zahid (15 tahun) dan pasangan adik-beradik, Ahmad Tirmizi Ali (25 tahun) dan Yahya Ali (23 tahun)

AQ4 final adalah pada 6hb ogos...debaran finalis2 hebat ni semakin rancak..
dalam hati sape y tau....mesti mcm nk keluar jantung gamaknya...
mlm ni pun ada persembahan daripada UNIQ...halwa telinga dan hati..bait2 nasyid yang mngasyikkan n membuai rasa...






Hadiah menarik turut disediakan untuk pemenang. Antara hadiah menarik yang ditawarkan adalah :
Juara Akademi Al-Quran 4
• Trofi AQ4 sumbangan ZRA Glocal Sdn Bhd.
• Wang tunai berjumlah RM30,000 daripada TV9.
• Pakej umrah tajaan Irna Yakin Sdn Bhd
• Sebuah digital Al-Quran daripada Enmac Sdn Bhd

Naib Juara Akademi Al-Quran 4
• Wang tunai berjumlah RM15,000 daripada TV9.
• Sebuah digital Al-Quran daripada Enmac Sdn Bhd
• Trofi AQ4 sumbangan ZRA Glocal Sdn Bhd.

Pemenang Ketiga Akademi Al-Quran 4
• Wang tunai berjumlah RM10,000 daripada Mutiara Jati Sdn Bhd
• Sebuah digital Al-Quran daripada Enmac Sdn Bhd
• Trofi AQ4 sumbangan ZRA Glocal Sdn Bhd.

Pemenang Keempat Akademi Al-Quran 4
• Wang tunai berjumlah RM2,000 daripada TV9.
• Sebuah digital Al-Quran daripada Enmac Sdn Bhd

Tuesday, August 3, 2010

Specialist Ipoh

tut..tut..last week dpt call dari kakakku kat s.alam..kakak bgtau abang (a.leh) kat manjung dikejarkan ke hospital ipoh..terkejut mendengarnya (nape lak ni..) (emergency)



berat badan turun 13kg secara mendadak...(a.leh penat sangat katanya, xlalu makan)
ish2 bahaya jugak lau xmakan ni..so, jgnla nak diet xtentu pasal..
tapi kes abang penulis ni bukn nk diet tapi mmg xlalu makan, badan lemah..(busy sangat kot)
lebih kurg 4 hari gak r ditahan kat specialist ipoh, ma n abah pun datang gak dari kelantan
mak, abah risau sangat kat anak dia..(mybe a.leh jrg sakit ni..tup2 da masuk spital)

semuanya da tertulis, kadang2 kita rasa sihat..tapi kita xtau sebenarnya kita stess..
jagala kesihatan,, ajal maut memang xdiduga tapi bilamana tubuh badan sihat ni kita sentiasalah bersyukur atas nikmat kurniaanNYA...

Allahumma, sihatkanlah badan kami, Allahumma, sihatkanlah pendengaran kami, Allahumma, sihatkanlah penglihatan kami....AMEEN...




ALHAMDULILLAH..a.leh da bertambah sihat..YA ALLAH berilah kesihatan y baik untu keluargaku, sahabat2ku, pensyarah2ku serta umat islam di seluruh dunia...limpahilah lembayung rahmatMU YA ALLAH semoga semua urusan kami dipermudahkan..




hari ni k.dah (kak ipar) attach gambar a.leh kat specialist n ahmad bukhari (ank saudara) pun ada skali..




t k.chik nk datang kat s.alam..semoga diberi kesempatan sblom balik bercuti HARI RAYA PUASA kat kampung halaman (kg. kubang kiat, ketereh)...

k wassalamm...







Wednesday, July 21, 2010

hilangnya semangat

hatiku berkata xnak da mengeluh..
mengeluh ni xelok untuk hati dan minda..
tapi apakan dayaku demam menghantui lagi..
masuk hari ni da 3minggu kesihatan xberapa ok..
jangan ikutkan sangat perasaan y suka berehat ja tapi xmampu n xnak berusaha..
ya allah berikan aku tubuh badan yang sihat supaya aku xterbeban padanya..
tapi jika ini ujian untuk menguji kesabaranku aku terima dengan hati yan serendah-rendahnya..
wallahua'lam